Sporting Badges

Op de documentenpagina van de FAI/CIA is een lijst aanwezig met alle personen die een badge hebben gehaald met daarop 3 Nederlandse piloten: Henk Broeders, Mathijs de Bruijn en Erik Pals. Wil je ook op deze lijst komen dan kun je onder de tabellen lezen wat daar voor nodig is.

Sporting Badges en hoe kan ik ze behalen?
(vertaald met google translate vanuit het Engels, met dank aan Lindsay Muir voor het origineel)

Prestatieniveaus
Er zijn drie prestatieniveaus, Silver, Gold en Diamond te behalen met luchtballonnen, gasballonnen of airships (FAI klasse A). Zowel de zilveren als de gouden badges vereisen de voltooiing van vier delen: hoogte, afstand, duur en precisie (doel). Drie gouden resultaten komen in aanmerking voor een zilveren badge. De gouden badge kan worden toegekend bij het behalen van drie diamanten resultaten. De diamantbadges worden toegekend voor afzonderlijke prestaties in hoogte, afstand, duur en precisie (doel). Voor alle niveaus zijn eisen gesteld aan enkele of meerdere vaarten.

Kwalificatie en vereisten
Voor een zilveren badge worden de afstand, de duur, de hoogte en de markerdrop ingesteld op een niveau dat redelijk haalbaar is, mits de piloot voorbereid is om zich een beetje extra in te spannen. Het goud is hoger gesteld en vereist veel meer planning. De diamanten-badges zijn bedoeld voor uitzonderlijke prestaties. Om ervoor te zorgen dat de taken zijn voltooid, moet er voldoende bewijsmateriaal zijn om de claims te ondersteunen; een opmerking van je partner die zegt dat je dit hebt gedaan is niet acceptabel. Hoe hoger het badge, des te strenger de vereisten voor het ondersteunend bewijs.

Zilveren badge:
Afstand Een afstand van minstens 100 km
Duur Een vaart van minimaal 3 uur
Hoogte Een hoogte van minstens 3000 meter
Doel Een eerder opgegeven doelvaart van ten minste 3 km met een markerdrop binnen 10m van het doel
Drie gouden prestaties komen in aanmerking voor een zilveren badge
Gouden badge:
Afstand Een afstand van minstens 300 km
Duur Een vaart van minimaal 6 uur
Hoogte Een hoogte van minstens 6000 meter
Doel Een eerder opgegeven doelvaart van ten minste 3 km met een markerdrop binnen 1m van het doel
Drie diamanten prestaties komen in aanmerking voor een gouden badge
Diamanten badges:
Er zijn vier diamanten, die alleen mogen worden toegevoegd aan een gouden badge
Afstand Een afstand van minstens 500 km
Duur Een vaart van minimaal 12 uur (24 uur bij gasballon)
Hoogte Een hoogte van minstens 9000 meter
Doel Een eerder opgegeven doelvaart van ten minste 3 km met een markerdrop binnen 0,10m van het doel

Algemene voorwaarden
De kandidaat moet de pilot-in-comand zijn bij elke vaart uitgevoerd naar een Badge of Diamant, en hij mag niet vergezeld worden door een andere erkende piloot op vaarten voor de zilveren badge.
Voor de andere kwalificaties moet een begeleidende piloot minder dan een derde van de geregistreerde vaarturen van de aanvrager hebben en mag hij geen badges hebben die de aanvrager niet vóór de vaart heeft. Deze beperking geldt niet voor wedstrijdobservers die tijdens nationale of internationale kampioenschappen onder de controle van een eventdirector handelen.
Elke vaart mag meetellen voor elke badge of diamant waarvoor hij aan de voorwaarden voldoet.

Algemene opmerkingen
– De afstands- en duurvaarten zijn relatief eenvoudig. Je hebt voldoende gas, kaarten, broodjes enz. en een goede weersvoorspelling nodig en je bent klaar. Lange vaarten kunnen saai zijn, vooral wanneer je solo vaart, dus denk eraan om reserve- radio- en filmaccu’s te hebben. Je hebt ook iemand nodig om getuige te zijn van je start en landing. Dit zou bij voorkeur dezelfde persoon moeten zijn, maar lukt dit niet dan kan ook de boer of onschuldige toeschouwer worden gevraagd om een ​​verklaring te ondertekenen over waar en wanneer je bent gestart danwel geland.
– De hoogte is een beetje moeilijker, vooral wanneer je een gouden of diamanten badge probeert, omdat je een goed zuurstofsysteem nodig hebt. De zilveren badge kan worden geprobeerd zonder aanvullende zuurstof. Er zijn een aantal manieren om de tijdens de vaart bereikte hoogte te registreren: gebruik een barograaf, neem een ​​camera mee om de hoogte te fotograferen die op je hoogtemeter wordt weergegeven of neem iemand mee om de hoogte te zien of het kan worden waargenomen vanaf een andere ballon. Een gebruikte methode is ook dat iemand op de grond voor de start er voor zorgt dat je niet kunt knoeien met de hoogtemeter (bijv. tape over de knoppen en de tape ondertekenen) en een verklaring geeft om dit te verifiëren.
– Het doelbadge is niet zo moeilijk te bereiken als veel mensen denken. Oefen door jezelf een doel te stellen elke keer dat je vaart. Oefen ze met doelen/kruispunten. Wanneer je de markerdrop wil proberen, vergeet dan niet om het doel te declareren voordat je opstijgt en om de marker mee te nemen. Je hebt dan iemand nodig om de marker in te meten (vergeet dus ook niet om een meetlint mee te nemen). Een goede manier om hier een goedgekeurd resultaat te halen is tijdens een wedstrijd. Hier zijn vaak opdrachten met een door de piloot te declareren doel.

Observer vereisten
De bezorgdheid die de meeste piloten in het verleden leken te tonen, is het vinden van een observer die getuige is van de vaart. In reactie hierop is besloten om de waarnemingsvereisten voor sommige van de badges die als eenvoudiger te observeren worden beschouwd, te versoepelen. Deze versoepeling opent een mogelijkheid tot bedrog, maar in de praktijk is de enige persoon die je bedriegt jezelf.
Voor de zilveren badges kan de observer een competent persoon zijn.
Voor de gouden en diamanten badges moet de observer een erkende observer/official zijn.

Documentatie
– Algemene punten: het belangrijkste dat je moet doen om erkenning van de afstand, duur enz. te verkrijgen, is het volledig documenteren van de vaart(en). Een stukje papier met daarop de opmerking dat je opsteeg op de 21e november 1783 en gedurende 3 uur hebt gevaren zal niet genoeg zijn. Veel piloten vliegen nu met een GPS die hun track registreert, een kopie hiervan zal je claim goed kunnen ondersteunen. Als je de barograaf en of GPS voor een hoogtevaart gaat fotograferen, zorg er dan voor dat de datum ook zichtbaar is in de afbeelding. Voor zilveren badges zijn de tracklogs van een GPS vaak voldoende bewijs. Zilveren badge-vaarten moeten wel worden uitgevoerd zonder dat er een andere piloot aan boord is!
– Afstandsvaart : je hebt een verklaring van je observer nodig over de bereikte afstand en de methode om deze te bepalen.
– Duurvaart : jehebt een verklaring van je observer nodig hebben over de duur van de vaart en de methode om deze te bepalen.
. Hoogtevaart : je hebt een verklaring van je observer nodig over de bereikte hoogte en de methode om deze te bepalen.
– Doelvaart: als je een doelvaart uitvoert, heb je iemand nodig om de details van je doeldeclaratie vast te leggen en de afstand van de marker tot het doel te meten.



Zilveren badges

Afstand
De benodigdheid Een vaart van minimaal 100 km zonder grondcontact
Observerniveau Elke competente persoon of erkende observer
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten Noteer de grid-referentie van zowel de startpositie als de eerste landingspositie. De methode voor het bepalen van deze rasterreferenties moet worden beschreven – GPS is de voorkeursmethode en alle cijfers op het scherm moeten worden vastgelegd. Onafhankelijke getuigenverklaringen voor start en landing zouden ook nuttig zijn
Duur
De benodigdheid Een vaart van minimaal 3 uur
Observerniveau Elke competente persoon of erkende observer
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten Noteer de tijd van zowel de start als de eerste landingspositie. GPS-gegevens worden geaccepteerd, maar het zou ook goed zijn om getuigenverklaringen te hebben
Hoogte
De benodigdheid Een vaart naar een hoogte van minstens 3000 meter boven zeeniveau
Observerniveau Wanneer er meegevaren wordt kan dit elke competente persoon zijn, anders moet een observer een training hebben gehad op het gebruik van de barometer en zal hij de normale procedures voor een barometervaart volgen
Observervereisten Voor een eenvoudige waarneming zou de observer ofwel in de waargenomen ballon moeten varen of in een andere ballon die langszij vaart. Zorg ervoor dat de hoogtemeter op de juiste QNH is ingesteld. Een GPS-hoogtemeting kan indien nodig als back-up worden gebruikt. Als je naburige ballonnen observeert, moet je ze op of boven je hoogte kunnen observeren wanneer de hoogtemeter aangeeft dat je je op of boven 3000 m bevindt
Registratie- en rapportagevereisten Noteer de QNH voor de startlocatiemet behulp van meteo-informatie. Neem voor je ballon de maximale hoogte op vanaf de hoogtemeter. Voor aangrenzende ballonnen, noteer de maximale hoogte die je hebt waargenomen op hetzelfde of een hoger niveau. GPS-tracks kunnen ook worden gebruikt.
Doel
Het wordt aanbevolen om dit te proberen als onderdeel van een georganiseerde wedstrijd
De benodigdheid Laat een marker van 10 meter of minder vallen bij een doel dat voor het opstijgen is gedeclareerd, na een vaart van minimaal 3 km
Observerniveau Bij voorkeur door de DBCC goedgekeurde observer/official
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten De locatie van het doel (doelwit, kruispunt, enz.) moet vóór het start aan de observer/official worden gemeld en moet nauwkeurig identificeerbaar zijn voor de meting. Noteer de grid-referentie van de startpositie en van het doel. De methode voor het bepalen van deze referentiegegevens moet worden beschreven – GPS is de voorkeursmethode voor het opstijgen en alle cijfers op het scherm moeten worden vastgelegd. De marker moet een standaard competitie marker zijn. De marker moet worden gemeten in meters (tot op 2 decimalen) met een meetlint.

Gouden Badges

Afstand
De benodigdheid Een vaart van minimaal 300 km zonder grondcontact
Observerniveau Elke (bij voorkeur een goedgekeurde observer)
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten Noteer de grid-referentie van zowel de startpositie als de eerste landingspositie. De methode voor het bepalen van deze rasterreferenties moet worden beschreven – GPS is de voorkeursmethode en alle cijfers op het scherm moeten worden vastgelegd. Onafhankelijke getuigenverklaringen voor start en landing zijn gewenst
Duur
De benodigdheid Een vaart van minimaal 6 uur
Observerniveau Elke (bij voorkeur een goedgekeurde observer)
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten Noteer de tijd van zowel de start als de eerste landingspositie. GPS-gegevens worden geaccepteerd, getuigenverklaren voor start en landing zijn gewenst
Hoogte
De benodigdheid Een vaart naar een hoogte van minstens 6000 meter boven zeeniveau
Observerniveau Vanwege de zuurstofbehoefte wordt verwacht dat deze vaart een barometer-geregistreerde vaart zal zijn die alleen moet worden waargenomen door een observerdie een training op barometergebruik heeft gevolgd en de normale procedures voor een barometervaart zal volgen
Observervereisten Standaard voor een barometervaart
Registratie- en rapportagevereisten Standaard voor een barometervaart
Doel
Het wordt aanbevolen om dit te proberen als onderdeel van een georganiseerde wedstrijd
De benodigdheid Laat een marker van 1 meter of minder vallen bij een doel dat voor het opstijgen is gedeclareerd, na een vaart van minimaal 3 km
Observerniveau Bij voorkeur door de DBCC goedgekeurde observer/official
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten De locatie van het doel (doelwit, kruispunt, enz.) Moet vóór het start aan de observer/official worden gemeld en moet nauwkeurig identificeerbaar zijn voor de meting. Noteer de grid-referentie van de startpositie en van het doel. De methode voor het bepalen van deze referentiegegevens moet worden beschreven – GPS is de voorkeursmethode voor het opstijgen en alle cijfers op het scherm moeten worden vastgelegd. De marker moet een standaard competitie marker zijn. De marker moet worden gemeten in meters (tot op 2 decimalen) met een meetlint.

Diamant badges

Afstand
De benodigdheid Een vaart van minimaal 500 km zonder grondcontact
Observerniveau Elke goedgekeurde observer
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten Noteer de grid-referentie van zowel de startpositie als de eerste landingspositie. De methode voor het bepalen van deze rasterreferenties moet worden beschreven – GPS is de voorkeursmethode en alle cijfers op het scherm moeten worden vastgelegd. Onafhankelijke getuigenverklaringen voor start en landing zijn gewenst
Duur
De benodigdheid Een vaart van minimaal 12 uur (met gasballon 24 uur)
Observerniveau Elke goedgekeurde observer
Observervereisten De observer kan vliegen of op de grond volgen.
Registratie- en rapportagevereisten Noteer de tijd van zowel de start als de eerste landingspositie
Hoogte
De benodigdheid Een vaart naar een hoogte van minstens 9000 meter boven zeeniveau
Observerniveau Vanwege de zuurstofbehoefte wordt verwacht dat deze vaart een op de barometer geregistreerde vaart zal zijn die alleen moet worden waargenomen door een observer die een training op barometergebruik heeft gevolgd en normale procedures voor een barometervaart zal volgen
Observervereisten Standaard voor een barometervaart
Registratie- en rapportagevereisten Standaard voor een barometervaart
Doel
Het wordt aanbevolen om dit te proberen als onderdeel van een georganiseerde wedstrijd
De benodigdheid Laat een marker van 0,10 meter of minder vallen bij een doel dat voor het opstijgen is gedeclareerd, na een vaart van minimaal 3 km
Observerniveau Bij voorkeur door de DBCC goedgekeurde observer/official
Observervereisten De observer kan meevaren of op de grond volgen
Registratie- en rapportagevereisten De locatie van het doel (doelwit, kruispunt, enz.) Moet vóór het start aan de observer/official worden gemeld en moet nauwkeurig identificeerbaar zijn voor de meting. Noteer de grid-referentie van de startpositie en van het doel. De methode voor het bepalen van deze referentiegegevens moet worden beschreven – GPS is de voorkeursmethode voor het opstijgen en alle cijfers op het scherm moeten worden vastgelegd. De marker moet een standaard competitie marker zijn. De marker moet worden gemeten in meters (tot op 2 decimalen) met een meetlint.